Algemene voorwaarden

Artikel 1 – Definities

    1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
    2. CouchCorner: vennootschap onder firma met KVK nummer 96260068

Vestigingsadres: Delftweg 67 2289 BA Rijswijk

Bezoekadres: Delftweg 67 2289 BA Rijswijk

Telefoonnummer: 06 – 86 14 45 67

Emailadres: couchcornernl@gmail.com

BTW nummer: NL004712160B03

    1. Locatie: het bezoekadres van CouchCorner.
    2. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van zijn/haar beroep of bedrijf.
    3. Product: een bankstel of meubel van CouchCorner.
    4. Aanbod: het aanbod van Producten op de website, social media account of Marktplaats pagina van CouchCorner.
    5. Koop op afstand: een aankoop buiten de winkelruimte en/of bezichtigingslocatie van CouchCorner, bijvoorbeeld online of via de telefoon.
    6. Overeenkomst: een schriftelijke offerte, factuur, opdrachtbevestiging of overeenkomst van CouchCorner.
    7. Herroepingsrecht: een bedenktermijn van 14 dagen bij een Koop op afstand waarin de Consument zonder reden van de aankoop kan afzien en/of de Overeenkomst kan ontbinden.
    8. Voorwaarden: deze algemene voorwaarden van CouchCorner.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

    1. Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, facturen, overeenkomsten, producten, aankopen en bijbehorende activiteiten van CouchCorner voor de Consument. Deze Voorwaarden zijn ook van toepassing op derde partijen die CouchCorner inschakelt.
    2. Deze Voorwaarden zijn van toepassing het gebruik van de website en/of social media account van CouchCorner. 
    3. Als één of meer bepalingen uit de Voorwaarden worden vernietigd, of nietig worden verklaard, blijven de overige bepalingen en de Overeenkomst van toepassing. Nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen zullen zo snel mogelijk worden opgesteld, waarbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de strekking en de intentie van de oorspronkelijke bepalingen.
    4. Tussen de Consument en CouchCorner zullen alleen deze Voorwaarden van toepassing zijn. CouchCorner sluit de toepasselijkheid van andere algemene voorwaarden uitdrukkelijk uit.
    5. Bij onduidelijkheid tussen een bepaling uit de Voorwaarden en uit de Overeenkomst, heeft de bepaling uit de Overeenkomst voorrang.
    6. CouchCorner kan deze Voorwaarden te allen tijde wijzigen. De nieuwe Voorwaarden zullen pas van toepassing zijn nadat de Consument deze schriftelijk of per email heeft kunnen inzien. De Consument heeft het recht om de Overeenkomst te ontbinden als de inhoud van de Voorwaarden ingrijpend is veranderd.

Artikel 3 – Aanbod van Producten

  1. Het beschikbare Aanbod van CouchCorner bestaat uit zowel tweedehands Producten als nieuwe en/of showroommodellen. Bezichtiging van een Product op de Locatie van CouchCorner is alleen mogelijk op afspraak.
  2. Het Aanbod is vrijblijvend en CouchCorner kan het Aanbod en/of de prijzen tussendoor aanpassen zolang de Consument geen aankoop heeft gedaan. Daarnaast kan CouchCorner de prijzen jaarlijks aanpassen.
  3. De afbeeldingen, beschrijvingen en specificaties in de advertenties uit het Aanbod zijn slechts indicatief en kunnen geen reden zijn voor ontbinding van de Overeenkomst, klachten of schadevergoeding. CouchCorner kan niet garanderen dat de kleuren van een Product op de foto exact overeenkomt met de echte kleur van het Product. Eventuele mankementen en/of gebruikssporen aan het Product worden in de advertentie vermeld.
  4. Het Aanbod op de website en/of Marktplaatspagina wordt regelmatig bijgewerkt. CouchCorner kan echter niet garanderen dat het Product daadwerkelijk beschikbaar als de Consument langskomt zonder afspraak.
  5. Een Product kan enkel gereserveerd worden door een aanbetaling van €50,00 via de website van CouchCorner. Na ontvangst hiervan zal CouchCorner contact opnemen met de Consument om een bezichtiging of levering in te plannen. Het aanbetalingsbedrag wordt niet terugbetaald aan de Consument, tenzij de Consument bij bezichtiging gebreken aan het Product ontdekt die niet in de advertentie zijn gemeld.

Artikel 4 – Offerte

    1. Een offerte of aanbieding van CouchCorner geldt alleen voor het desbetreffende Product en is voor beperkte tijd geldig. Een offerte of aanbieding is niet automatisch van toepassing op toekomstige aankopen.
    2. CouchCorner kan een offerte of aanbieding intrekken als deze nog niet is geaccepteerd door de Consument.
    3. Alle offertes of aanbiedingen van CouchCorner zijn vrijblijvend. CouchCorner is pas aan een offerte of aanbieding gebonden na een uitdrukkelijke schriftelijke bevestiging door CouchCorner.
    4. CouchCorner kan niet aan een offerte of aanbieding worden gehouden als de Consument redelijkerwijs kon begrijpen dat de offerte of aanbieding een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
    5. Een offerte of aanbieding zal in ieder geval de volgende informatie vermelden:
  1. Het adres en contactgegevens van CouchCorner.
  2. Het Product met productomschrijving.
  3. Het aankoopbedrag inclusief btw.
  4. Het Herroepingsrecht en de toepasselijke garantietermijn.

Artikel 5 – Koop en Overeenkomst

    1. Bij een Koop of afstand komt de Overeenkomst tot stand na schriftelijke bevestiging door CouchCorner en door overmaking van een aanbetaling ter hoogte van maximaal 50% van het aankoopbedrag.
    2. Iedere Koop op afstand wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarde van de beschikbaarheid van het Product.
    3. Bij een aankoop op de Locatie van CouchCorner komt de Overeenkomt tot stand na aanbetaling van maximaal 50% van het aankoopbedrag.
    4. Bijkomende diensten en/of services die na het sluiten van de Overeenkomst worden verzocht, worden apart aan de Consument gefactureerd.
    5. CouchCorner kan derde partijen inschakelen voor de Overeenkomst. CouchCorner zal zorgvuldig handelen bij het inschakelen van derde partijen. CouchCorner is echter niet aansprakelijkheid als ingeschakelde derde partijen een fout maken.

Artikel 6 – Prijs en betaling

  1. Over tweedehands Producten wordt geen btw gerekend. Prijzen van nieuwe Producten zijn inclusief 21% btw. Alle genoemde prijzen van Producten zijn exclusief bezorgkosten.
  2. Betaling kan enkel door middel van contante betaling of een overschrijving op de bankrekening van CouchCorner.
  3. Tenzij anders vermeld op de factuur, moet een (resterende) factuur zonder aftrek, korting of verrekening, direct bij aflevering worden betaald, ook als de Consument bezwaren heeft tegen het factuurbedrag.
  4. Als de Consument niet op tijd betaalt zal CouchCorner een betalingsherinnering sturen met een betaaltermijn van 14 dagen. Indien de Consument na verloop van deze termijn nog steeds niet heeft betaald komen, vanaf de dag na verloop van de termijn, de wettelijke rente en incassokosten voor rekening van de Consument. Incassokosten zijn 15% van het factuurbedrag met een minimum van €40,00.
  5. Dit Artikel is ook van toepassing op betaling in delen.
  6. Als de Consument de aankoop annuleert voordat het Product is geleverd, wordt het aanbetalingsbedrag voor het Product niet terugbetaald aan de Consument.

Artikel 7 – Ophalen op locatie CouchCorner

  1. Als de Consument een aanbetaling doet voor een Product, moet het Product binnen 10 werkdagen opgehaald worden op de Locatie van CouchCorner. Bij het ophalen dient het Product volledig te zijn betaald. Als de Consument het Product niet binnen deze periode ophaalt, wordt de Overeenkomst vanzelf ontbonden. De aanbetaling wordt in dat geval niet terugbetaald aan de Consument.
  2. Als de Consument het Product volledig heeft betaald, moet het Product binnen 20 werkdagen opgehaald worden op de Locatie van CouchCorner. Als de Consument het Product niet binnen deze periode ophaalt, wordt de Overeenkomst vanzelf ontbonden. Het aankoopbedrag zal dan aan de Consument worden terugbetaald onder vermindering van de aanbetaling. 
  3. Als ophalen binnen deze periodes niet mogelijk is voor de Consument, moet dit zo snel mogelijk aan CouchCorner worden doorgegeven zodat in overleg de bezorging ingepland kan worden.
  4. Bij ophalen op de Locatie van CouchCorner controleren beide Partijen het Product op eventuele gebreken.

Artikel 8 – Bezorging bij Consument

  1. Bezorging van het Product vindt plaats op het adres dat door de Consument is opgegeven. De genoemde levertijd is indicatief, en de Consument kan hier geen rechten aan ontlenen.
  2. Gratis bezorging is alleen mogelijk binnen de provincie Zuid-Holland. Buiten dit gebied worden bezorgkosten berekend die van tevoren aan de Consument zullen worden gecommuniceerd. Bij bezorging buiten Zuid-Holland is het bedrag van de aanbetaling ter hoogte van deze bezorgkosten.
  3. Bij bezorging dient het Product volledig te zijn betaald.
  4. Alle afmetingen van het Product zijn vermeld in de advertentie. Als de Consument twijfelt over de afmetingen, kan de Consument aanvullende informatie opvragen bij CouchCorner. CouchCorner is niet verantwoordelijk als het Product niet in de lift, door de deur of toegang past.
  5. De Consument is verantwoordelijk voor het vrijmaken van de lift, de deur of toegang. CouchCorner is niet aansprakelijk voor enige schade bij het binnen- en/of neerzetten van het Product bij de Consument.
  6. De Consument zorgt ervoor dat er iemand aanwezig is op het bezorgadres op het afgesproken bezorgmoment.
  7. Bezorging vindt enkel plaats op de begane grond. Tenzij anders afgesproken met de Consument, wordt het Product niet door de bezorgers naar boven getild.
  8. CouchCorner is niet aansprakelijk voor schade of extra kosten omdat de Consument onjuiste of niet volledige adres- of bezorginformatie heeft aangeleverd. 
  9. Bij bezorging bij de Consument thuis controleren beide Partijen het Product op eventuele gebreken.

Artikel 9 – Herroepingsrecht

  1. Bij een Koop op afstand heeft de Consument een bedenktermijn van 14 dagen om zonder opgave van reden de Overeenkomst te ontbinden. Deze termijn gaat lopen nadat de Consument het Product heeft ontvangen of, als de bestelling uit meerdere onderdelen bestaat, de dag nadat de Consument het laatste onderdeel heeft ontvangen.
  2. Het Herroepingsrecht geldt zowel voor nieuwe als voor tweedehands Producten.
  3. Tijdens de bedenktermijn zal de Consument zorgvuldig omgaan met het Product. Dit houdt in dat een eventuele verpakking van het Product opengemaakt mag worden, en het Product alleen in zoverre uitgeprobeerd en getest mag worden om het te kunnen beoordelen zoals dit ook op de Locatie van CouchCorner zou gebeuren. Tijdens de bedenktermijn zorgt de Consument ervoor dat het Product in een rook- en diervrije omgeving is geplaatst.
  4. De Consument is aansprakelijk voor de waardevermindering en/of schoonmaakkosten van het Product als er sprake is van gebruik dat verder gaat dan de beoordeling zoals beschreven in lid 3, of bij beschadiging of vervuiling van het Product.
  5. De Consument heeft geen Herroepingsrecht bij een aankoop op de Locatie van CouchCorner, of bij een Product dat op maat en/of specifiek voor de Consument wordt gemaakt of aangepast.
  6. Om gebruik te maken van het Herroepingsrecht kan de Consument binnen 14 dagen na ontvangst van het Product, een melding maken bij CouchCorner door een email te sturen naar couchcornernl@gmail.com, via Whatsapp bericht of door te bellen naar 06 – 25 10 20 81.
  7. De Consument dient het Product, met alle geleverde toebehoren en indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, binnen 14 dagen na deze melding, op eigen kosten terug te sturen. Het risico voor een tijdige en correcte terugzending ligt bij de Consument.
  8. De Consument kan er ook voor kiezen om het Product te laten ophalen door CouchCorner, waarbij de ophaalkosten van €100,00 samen met de originele bezorgkosten, voor rekening zijn van de Consument. Het Product zal binnen 14 dagen na de melding in overleg met de Consument worden opgehaald. 
  9. CouchCorner zal het aankoopbedrag en de oorspronkelijke bezorgkosten binnen 14 dagen na ontvangst van het geretourneerde Product aan de Consument terugbetalen, na aftrek van eventuele waardevermindering en/of schoonmaakkosten. Terugbetaling zal plaatsvinden via dezelfde betaalmethode die door de Consument is gebruikt.

Artikel 10 – Garantie en klachten

  1. CouchCorner geeft 6 maanden garantie op de constructie (het onderstel/houtwerk en de vering) van tweedehands en nieuwe Producten bij normaal gebruik. De garantietermijn begint te lopen vanaf de ophaal- of afleverdatum van het Product.
  2. Om aanspraak te maken op de garantie moet de Consument aantonen dat er sprake is van een gebrek of probleem dat de Consument redelijkerwijs niet hoefde te verwachten.
  3. Klachten dienen zo snel mogelijk na ontdekking, in ieder geval binnen 14 dagen, telefonisch, via Whatsapp bericht of per email aan CouchCorner te worden gecommuniceerd op het emailadres couchcornernl@gmail.com, met een duidelijke en volledige omschrijving van het eventuele gebrek of probleem. De Consument moet beschikking hebben over de factuur om gebruik te kunnen maken van de garantie.
  4. Nadat CouchCorner de klacht of melding heeft ontvangen, zal CouchCorner bij de Consument langsgaan om de schade te beoordelen. Daarna kan CouchCorner besluiten of de schade zelf bij de Consument thuis te herstellen, of een monteur langs te sturen voor herstel.
  5. De Consument heeft geen recht op garantie als er sprake is van één van de volgende gevallen:
    1. Bij niet normaal of ondeskundig gebruik van het Product door de Consument;
    2. In het geval van schade aan het Product omdat de Consument het Product zelf heeft vervoerd of verplaatst;
    3. Als de Consument heeft geprobeerd het gebrek of probleem zelf op te lossen zonder eerst contact op te nemen met CouchCorner;
    4. Bij normale slijtage van het Product;
    5. Bij defecten die vooraf bij de aankoop door CouchCorner aan de Consument zijn vermeld.
  6. Afwijkingen in kleur, slijtvastigheid of structuur geven geen reden voor een klacht op grond van dit Artikel. Ook is overschrijding van de genoemde levertijd geen reden voor een klacht.

Artikel 11 – Inruilen en afvoeren oude bankstel

  1. Bij de aankoop van een nieuwe of tweedehands Product bij CouchCorner is het in overleg mogelijk om het oude bankstel van de Consument in te ruilen. Als de Consument hier gebruik van wil maken, moet dit vóór de levering van het Product aan CouchCorner worden doorgegeven, en moet een foto van het oude bankstel naar CouchCorner worden gestuurd per email of Whatsapp bericht.
  2. Bij het inruilen van het oude bankstel heeft CouchCorner het recht om van haar bod af te zien als CouchCorner bij de visuele inspectie van het oude bankstel niet-gemelde gebreken aantreft.
  3. Het afvoeren van een oud bankstel van de Consument dat niet in aanmerking komt voor inruil is enkel mogelijk tegen betaling van €25,00 per zitplaats van het bankstel.

Artikel 12 – Eigendomsvoorbehoud

  1. Alle Producten blijven volledig eigendom van CouchCorner totdat de Consument het volledige aankoopbedrag heeft betaald, samen met eventuele van toepassing zijnde extra kosten, rente en/of  schadevergoeding.

Artikel 13 – Beperking aansprakelijkheid

  1. Iedere aansprakelijkheid van CouchCorner is beperkt tot het bedrag waarop de aansprakelijkheidsverzekering van CouchCorner in dat geval aanspraak geeft, te vermeerderen met het eigen risico dat volgens de polisvoorwaarden voor rekening van CouchCorner komt.
  2. Eventuele aansprakelijkheid van CouchCorner die niet (geheel) vergoed wordt door de verzekeraar, is in ieder geval beperkt tot het aankoopbedrag van het desbetreffende geleverde Product aan de Consument, tot een maximum van €750,00.
  3. Iedere aansprakelijkheid van CouchCorner is beperkt tot directe schade. Hieronder vallen de volgende kosten van de Consument:
    1. De redelijke kosten om de oorzaak en omvang van de schade vast te stellen;
    2. De redelijke kosten om het probleem op te lossen of het gebrekkige Product te laten beantwoorden aan de Overeenkomst, voor zover het probleem of gebrek aan CouchCorner kan worden toegerekend;
    3. De redelijke kosten om de schade te voorkomen of te beperken, voor zover de Consument aantoont dat deze kosten inderdaad hebben geleid tot een beperking van directe schade.
  4. CouchCorner is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, misgelopen besparingen etc.
  5. De beperkingen van de aansprakelijkheid op grond van dit Artikel gelden niet als de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van CouchCorner of haar ondergeschikten.
  6. De Consument heeft een jaar de tijd om een vordering voor schadevergoeding in te stellen tegen CouchCorner, vanaf het moment dat de Consument bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met de schade. Na deze periode vervalt het recht op schadevergoeding van de Consument.
  7. Dit Artikel is van toepassing op de contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid van CouchCorner tegenover de Consument.

Artikel 14 – Opschorting en beëindiging Overeenkomst

  1. CouchCorner kan wachten met het leveren van het Product totdat de Consument de aanbetaling en/of (resterende) factuur heeft betaald. CouchCorner is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van het wachten met het leveren van het Product.
  2. CouchCorner kan de Overeenkomst onmiddellijk schriftelijk beëindigen als de Consument zijn (betaal)verplichtingen niet nakomt, surseance van betaling of schuldsanering voor natuurlijke personen aanvraagt.

Artikel 15 – Overmacht

  1. Met overmacht wordt bedoeld, alle van buiten komende oorzaken waar CouchCorner geen invloed op kan uitoefenen, maar waardoor CouchCorner haar verplichtingen niet kan nakomen. Hieronder vallen in ieder geval, maar niet uitsluitend: ziekte van kernpersoneel van CouchCorner, brand, ongevallen, ernstige ziekte, stakingen, rellen, oorlog, overheidsmaatregelen, langdurige stroomstoringen, transportstoringen en terroristische dreigingen.
  2. De verplichtingen van CouchCorner worden opgeschort als er sprake is van overmacht. CouchCorner zal de Consument hiervan gelijk op de hoogte stellen. Beide Partijen kunnen de Overeenkomst ontbinden zonder schadevergoeding te hoeven betalen aan de andere partij, als de Overeenkomst niet meer kan worden nagekomen door de overmacht. Eventuele reeds gemaakte betalingen door de Consument zullen binnen 14 dagen na ontbinding worden teruggestort.   

Artikel 16 – Geheimhouding en privacy

  1. CouchCorner zal alle gegevens van de Consument als vertrouwelijk behandelen en verwerken, conform de toepasselijke wet- en regelgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens. De Consument geeft hierbij toestemming voor verwerking van noodzakelijke persoonlijke gegevens.

Artikel 17 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Nederlands recht is van toepassing tussen CouchCorner en de Consument.
  2. Eventuele geschillen zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in de woonplaats van de Consument.